Turbīnu remonts

Turbīnas vēsturei ir vairāk nekā pusgadsimts.

Visu šo laiku automašīnas tehnoloģijas pieprasa dzinēju pilnveidošanos. Iet sīva cīņa par jaudas un ekonomijas paaugstināšanu. Viss tas pieprasa jaunus materiālus un tehnoloģijas.

Mūsdienu turbo kompresori vieglajiem automobīļiem – tie ir augsto tehnoloģiju agregāti, tādēļ turbokompresoru remonts ir sarežģīts process, kas pieprasa maksimālu uzmanību, tehniskās iemaņas, kvalitatīvus remontmateriālus un mūsdienīgu aprīkojumu.

Uzņēmums Turbomotors piedāvā turbokompresoru kvalificēto remontu benzīnu un dīzeļa dzinējiem.

Parasti turbokompresora remonts aizņem 1-2 darba dienas. Klientu ērtībai ir radīts renovētu populāro TKR apmaiņas fonds. ja nepieciešams, varam piedāvāt atjaunota turbokompresora variantu no uzņēmuma noliktavas apmaiņas fonda.

REMONTA PROCESA APRAKSTS

1. Primāra apskate, izjaukšana un daudzlīmeņu attīrīšana
Turbokompresors, ko mūsu klienti nodeva remontā, obligāti tiek pārbaudīts tipa atbilstībai, tiek pārbaudīts kopējais stāvoklis un lietojamība un tiek akurāti izjaukts. Detaļas, kurām ir ārēji bojājumi, nepieļaujami nodilumi, kuras ir salauztas vai ar plaisām, kas ir nesavienojamas ar turbokompresora turpmāko darbību, kurām ir augsts korozijas, ķīmiskas iedarbības vai piesārņojuma līmenis, tiek izbrāķētas un netiek izmantotas turpmākajā turbīnas atjaunošanas procesā.
Katrs komponents, kas izturēja pārbaudi, nonāk daudzpakāpju attīrīšanas līnijā, kur pirmajā etapā detaļas tiek attīrītas ar sovlentu manuālajā un karstajā automātiskajā mazgātavās un ar ultraskaņu. Pēc tam detaļas tiek pakļautas smilšstrūklas apstrādāšanai ar speciāliem abrazīviem materiāliem, pēc kā atkal iziet attīrīšanas ciklu tīrajā karstajā automātiskajā mazgātavā, lai noņemtu abrazīva pārpalikumus, tad notiek žāvēšana ar attīrīto virsmu pārbaudi un seko apstrāde pret koroziju.

2. Pārbaude, mērīšana un novērtēšana
Pēc tīrīšanas turbīnas detaļas atkal tiek pārbaudītas un nomērītas, un pēc šīm procedūrām var tikt izmantotas tālākajā atjaunošanas procesā. Pārbaudi veic tehniskais personāls, tajā ietilpst:
1. Virsmu vizuālā pārbaude;
2. Pirms attīrīšanas slēpto plaisu atklāšana;
3. Detaļu mērījums ar mikrometru un digitālajiem mērinstrumentiem;
4. Kalibrēšanas testi un salīdzināšana ar šablonu;
5. Aktuatora testēšana.

3. Komplektējošo detaļu, ko obligāti jānomaina, atlase
Visiem turbokompresoriem, kas iziet atjaunošanas ciklu, jāsaņem jaunu detaļu minimālais nepieciešamais standarta remontu komplekts:
Slīdgultņi (Journal bearing)
Aksiālais gultnis (Thrust bearing)
Turbīnas gredzens
Kompresorgredzens
Kompresorriteņa uzgrieznis
Blīvējumi
Tādas detaļas kā rotors (turbine whell), kompresora spārnu rats (compressor wheel), gultņa mājiņa (bearing housing), maināmās ģeometrijas piedziņas mehānisms, aktuators var tikt nomainītas uz jaunām pēc nepieciešamības vai arī ja bija izbrāķētas iepriekšējos līmeņos.
Noteiktos gadījumos tiek pieļauta gredzenu un slīdgultņu remonta izmēru uzstādīšana.

4. Turbokompresora komponentu balansēšana
Turbīnas rotors (turbine whell) un kompresora gredzens (compressor wheel) tiek pakļauti dinamiskai balansēšanai uz horizontālā balansēšanas stenda ar mehānisko piedziņu. Pēc tam, kad rotors un spārnu rats tika balansēti atsevišķi, tie tiek salikti un vēlreiz balansēti uz balansēšanas stenda līdz 5000 apgr./min.

5. Turbokompresora kārtridža (CHRA) salikšana
Visas sagatavotās detaļas, kā arī balansētos rotoru un spārnu ratu tehniķis saliek gultņa mājiņā (bearing housing) turbokompresora kārtridža veidā.

6. Kārtridža (CHRA) balansēšana
Pēc montēšanas kārtridžs iziet ātrgaitas balansēšanu (līdz 250.000 apgr./min.) un eļļas noplūdes pārbaudi. Nelieliem turbokompresoriem, kurus pamatā izmanto vieglajās automašīnās un vieglajos komerciālajos transportos, mēs izmantojam angļu ražotāja Turbotechnics МК3 datorizēto balansēšanas stendu.
Kravas automašīnu un spectehnikas turbokompresoriem tiek izmantots atsevišķs datorizēts stends TMI Modificata ar speciāli kravas automašīnu turbokompresoriem paredzētu programmu.
Kad balansēšana ir pabeigta, operators izdrukā no stenda kontroles datus, kas apliecina, ka turbokompresors ir izgājis doto testu, tiek norādīta vieta, datums, laiks, turbokompresora tips un tā oriģinālais numurs.

7. Salikšana un pārbaude
Pēc pēdējās balansēšanas kārtridžs nonāk salikšanas beigu etapā un tiek uzstādīts „gliemežos” (turbine housing and compressor housing). Pēc aktuatora uzstādīšanas, turbokompresors saliktā veidā nonāk pie pēdējās pārbaudes un aktuatora kalibrēšanas.
Izmantojamais aprīkojums:
REDAT GateTest3 – elektroniski mehānisks aktuatoru pārbaudei un kalibrēšanai, tai skaitā turbokompresoru ar VNT sistēmu aktuatori. Kā arī elektronisko aktuatoru ar VNT sistēmu servopiedziņu pārbaude.
ATD-1 – elektronisks testeris elektronisko aktuatoru ar VNT servopiedziņu pārbaudei.

8. Iepakošana un transportēšana
Pēc pēdējās pārbaudes izstrādājums tiek iepakots polietilēna maisā, tiek komplektēts ar dažiem blīvējuma veidiem, pēc tam to iepako kartona kastē kopā ar turbokompresora individuālo karti, kurai ir kontroles datu no stenda oriģinālā izdruka, dati par bojājumiem un to iespējamiem cēloņiem pirms remonta, garantijas saistības un vispārējas rekomendācijas turbokompresora uzstādīšanai un ekspluatācijai.
Pēc iepakošanas turbokompresors nonāk noliktavā vai tiek nosūtīts tieši pie klienta ar kurjerpastu (TNT, DPD, Cargobus, Autopasts) Latvijas teritorijā un ārpus tās, vai arī ar mūsu uzņēmuma kurjeru Rīgas pilsētas robežās.
Parasti turbokompresora remonts aizņem 1-2 darba dienas, ja nepieciešams, varam piedāvāt atjaunota turbokompresora variantu no uzņēmuma noliktavas apmaiņas fonda.

9. Garantija
Turbokompresora veiktajiem remontdarbiem, kā arī uzstādītajām detaļām vai jaunam turbokompresoram garantijas laiks ir 1 gads, neierobežots nobraukums ievērojot automašīnas apkalpošanas intervālus.